איסור ריבית בשכירות עובדים – באיזה אופנים יש ריבית בעובדים ומה הפתרון
מאמר יד
במאמר זה נדון האם יש איסור ריבית בשכירות עובדים, וכיצד לשכור עובדים בצורה הנכונה לפי ההלכה.
הַהֶבְדֵּל בֵּין סוּגֵי הָעוֹבְדִים וְדִינֵיהֶם
יֵשׁ שְׁלוֹשָׁה סוּגֵי עוֹבְדִים: "פּוֹעֵל", "קַבְּלָן" וּ"מוֹכֵר", וְדִינֵיהֶם שׁוֹנִים.
- פּוֹעֵל – מְקַבֵּל אֶת שְׂכָרוֹ לְפִי שָׁעָה, וּמִשְׁתַּמֵּשׁ בָּחֳמָרִים שֶׁל בַּעַל הַבַּיִת.
- קַבְּלָן – מְקַבֵּל אֶת שְׂכָרוֹ לְפִי תּוֹצָאָה, וּמִשְׁתַּמֵּשׁ בָּחֳמָרִים שֶׁל בַּעַל הַבַּיִת.
- מוֹכֵר – מִשְׁתַּמֵּשׁ בָּחֳמָרִים שֶׁלּוֹ, וּמוֹכֵר אֶת הַתּוֹצָאָה לְבַעַל הַבַּיִת.
דִּינֵי פּוֹעֵל
הֲנָחָה לִמְשַׁלֵּם בִּתְחִלַּת הָעֲבוֹדָה
הַשּׂוֹכֵר פּוֹעֵל[1] לִתְקוּפָה, מֻתָּר לוֹ לְסַכֵּם עִמּוֹ שֶׁאִם יְשַׁלֵּם בִּתְחִלַּת הָעֲבוֹדָה, הַמְּחִיר הוּא שְׁמוֹנִים שְׁקָלִים לְיוֹם,
וְאִם יְשַׁלֵּם בְּסוֹף הָעֲבוֹדָה, הַמְּחִיר הוּא מֵאָה שְׁקָלִים לְיוֹם[2].
הֲנָחָה לִמְשַׁלֵּם לִפְנֵי הָעֲבוֹדָה
אָסוּר לוֹ לְסַכֵּם עִם הַפּוֹעֵל שֶׁבְּתַשְׁלוּם חֹדֶשׁ מֵרֹאשׁ – לִפְנֵי תְּחִלַּת הָעֲבוֹדָה, הַמְּחִיר יִהְיֶה שִׁבְעִים שְׁקָלִים לְיוֹם,
וּבְתַשְׁלוּם בַּזְּמַן[3], הַמְּחִיר יִהְיֶה מֵאָה שְׁקָלִים לְיוֹם, זוֹ רִבִּית[4].
הִתְיַקְּרוּת לִמְשַׁלֵּם לְאַחַר גְּמַר הָעֲבוֹדָה
הַשּׂוֹכֵר פּוֹעֵל, וְסִכְּמוּ שֶׁבְּמִדָּה שֶׁהַתַּשְׁלוּם יִהְיֶה בְּסוֹף הָעֲבוֹדָה, הַמְּחִיר יִהְיֶה מֵאָה שְׁקָלִים לְיוֹם,
וּבְמִדָּה שֶׁהַתַּשְׁלוּם יִהְיֶה זְמַן מָה לְאַחַר תֹּם הָעֲבוֹדָה, הַמְּחִיר יִהְיֶה מֵאָה וְעֶשְׂרִים שְׁקָלִים לְיוֹם, אָסוּר, זוֹ רִבִּית[5].
דִּינֵי קַבְּלָן
הֲנָחָה לִמְשַׁלֵּם בִּתְחִלַּת הָעֲבוֹדָה
שָׂכַר קַבְּלָן לַעֲבוֹדָה, וְסִכְּמוּ שֶׁאִם יְשַׁלֵּם בִּתְחִלַּת הָעֲבוֹדָה, הַמְּחִיר הַכּוֹלֵל יִהְיֶה אֶלֶף שְׁקָלִים,
וְאִם יְשַׁלֵּם בְּסוֹף הָעֲבוֹדָה, הַמְּחִיר יִהְיֶה אֶלֶף וּמָאתַיִם שְׁקָלִים, מֻתָּר[6].
הִתְיַקְּרוּת לִמְשַׁלֵּם לְאַחַר גְּמַר הָעֲבוֹדָה
אָמַר לוֹ הַקַּבְּלָן "אִם תְּשַׁלֵּם בְּסוֹף הָעֲבוֹדָה, הַמְּחִיר יִהְיֶה אֶלֶף וּמָאתַיִם שְׁקָלִים,
וְאִם תְּשַׁלֵּם חֹדֶשׁ לְאַחַר תֹּם הָעֲבוֹדָה, הַמְּחִיר יִהְיֶה אֶלֶף וְאַרְבַּע מֵאוֹת שְׁקָלִים", אָסוּר, זוֹ רִבִּית[7].
הֲנָחָה לִמְשַׁלֵּם לִפְנֵי הָעֲבוֹדָה
סִכֵּם עִם הַקַּבְּלָן, שֶׁבְּתַשְׁלוּם חֹדֶשׁ מֵרֹאשׁ לִפְנֵי תְּחִלַּת הָעֲבוֹדָה, הַמְּחִיר יִהְיֶה שְׁמוֹנֶה מֵאוֹת שְׁקָלִים,
וּבְתַשְׁלוּם בַּזְּמַן, הַמְּחִיר יִהְיֶה אֶלֶף שְׁקָלִים, מֻתָּר[8].
דִּינֵי מוֹכֵר
נַגָּר שֶׁבּוֹנֶה אֲרוֹנוֹת מֵחֳמָרִים שֶׁלּוֹ, לֹא קַיָּם אֶצְלוֹ הַמֻּשָּׂג "תְּחִלַּת עֲבוֹדָה" וְ"סוֹף עֲבוֹדָה",
מִכֵּיוָן שֶׁהוּא לֹא עוֹבֵד אֵצֶל הַקּוֹנֶה, אֶלָּא מוֹכֵר לוֹ אֶת הַמּוּצָר הַמֻּגְמָר,
וְלָכֵן נָדוּן רַק עַל "לִפְנֵי קַבָּלַת הַמּוּצָר" וְעַל "אַחֲרֵי קַבָּלַת הַמּוּצָר".
הִתְיַקְּרוּת לִמְשַׁלֵּם לְאַחַר קַבָּלַת הַמּוּצָר
אָסוּר לְנַגָּר לוֹמַר "בְּתַשְׁלוּם בְּקַבָּלַת הַמּוּצָר, הַמְּחִיר יִהְיֶה אֶלֶף שְׁקָלִים,
וּבְתַשְׁלוּם חֹדֶשׁ לְאַחַר קַבָּלַת הַמּוּצָר, הַמְּחִיר יִהְיֶה אֶלֶף וּמָאתַיִם שְׁקָלִים"[9].
הֲנָחָה לִמְשַׁלֵּם לִפְנֵי הָעֲבוֹדָה
סִכְּמוּ, שֶׁבְּתַשְׁלוּם חֹדֶשׁ לִפְנֵי קַבָּלַת הַמּוּצָר, הַמְּחִיר יִהְיֶה שְׁמוֹנֶה מֵאוֹת שְׁקָלִים,
וּבְתַשְׁלוּם בְּקַבָּלַת הַמּוּצָר, הַמְּחִיר יִהְיֶה אֶלֶף שְׁקָלִים, אָסוּר, זוֹ רִבִּית[10].
מוֹכֵר חֵפֶץ גָּמוּר בַּהֲנָחָה לִמְשַׁלֵּם מֵרֹאשׁ
מוֹכֵר חֵפֶץ גָּמוּר, כְּגוֹן שֶׁמּוֹכֵר מְקָרֵר, אִם אֵין לוֹ אֶת הַמְקָרֵר,
אָסוּר לוֹ לָתֵת הֲנָחָה לִמְשַׁלֵּם מֵרֹאשׁ, כַּנַּ"ל בַּסָּעִיף הַקּוֹדֵם.
וְאִם יֵשׁ לַמּוֹכֵר מְקָרֵר זֵהֶה לַחֲלוּטִין בַּמַּחְסָן, מֻתָּר לוֹ לָתֵת הֲנָחָה לִמְשַׁלֵּם מֵרֹאשׁ וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יְפָרֵשׁ שְׁנֵי מְחִירִים.
דְּהַיְנוּ, שֶׁלֹּא יֹאמַר "אִם תְּשַׁלֵּם מֵרֹאשׁ, הַמְּחִיר יִהְיֶה שְׁמוֹנֶה מֵאוֹת שְׁקָלִים,
וְאִם תְּשַׁלֵּם בַּזְּמַן, הַמְּחִיר יִהְיֶה אֶלֶף שְׁקָלִים".
בִּמְקוֹם זֹאת יִשְׁאַל אוֹתוֹ "מָתַי אַתָּה רוֹצֶה לְשַׁלֵּם",
אִם יִרְצֶה לְשַׁלֵּם עַכְשָׁיו, יִמְכֹּר לוֹ בִּשְׁמוֹנֶה מֵאוֹת שְׁקָלִים,
וְאִם יִרְצֶה לְשַׁלֵּם בְּקַבָּלַת הַמּוּצָר, יִמְכֹּר לוֹ בְּאֶלֶף שְׁקָלִים.
הֶתֵּר עִסְקָה
בְּכָל הַדִּינִים הַנָּ"ל אִם יֵשׁ לְבַעַל הָעֵסֶק הֶתֵּר עִסְקָה מֻתָּר לוֹ לָתֵת הֲנָחָה לַמַּקְדִּים לְשַׁלֵּם/לְיַקֵּר אֶת הַמְּחִיר לִמְשַׁלֵּם מְאֻחָר, לְפִי כְּלָלֵי הַהֶתֵּר עָסְקָה.
למאמר נוסף על היתר עסקה וכיצד הוא עובד לחץ כאן.
אני מפנה למאמר נוסף ומעניין של דירשו בנושא, לחץ כאן.
בברכה
יהודה קופרמן ראש בית ההוראה לעסקים כהלכה – 0555568602
הערות על המאמר איסור ריבית בשכירות עובדים
[1] הַמְקַבֵּל לְפִי שָׁעָה.
[2] מִכֵּיוָן שֶׁשְּׂכִירוּת אֵינָהּ מִשְׁתַּלֶּמֶת אֶלָּא לְבַסּוֹף וְרַק עוֹשֶׂה לוֹ הֲנָחָה אִם מְשַׁלֵּם מֻקְדָּם. (וְאֵין כָּאן אִסּוּר פְּסִיקָה, מִכֵּיוָן שֶׁהַמַּעֲסִיק לֹא מְשַׁלֵּם מֵרֹאשׁ אֶלָּא בִּתְחִלַּת הָעֲבוֹדָה, וִיכוֹלִים לִקְבֹּעַ שֶׁזְּמַן הַתַּשְׁלוּם הוּא בִּתְחִלַּת הָעֲבוֹדָה). שו"ע סִימָן קעו סָעִיף ו, ט"ז ס"ק ז.
[3] זְמַן תַּשְׁלוּם הַשְּׂכִירוּת הוּא מִתְּחִלַּת הַשְּׂכִירוּת וְעַד סוֹפָהּ, וּמְקֻבָּל שֶׁמְּשַׁלְּמִים בַּסּוֹף.
[4] שֶׁהֲרֵי מוֹזִיל לוֹ אֶת הַמְּחִיר עֲבוּר הַקְדָּמַת הַתַּשְׁלוּם, שֶׁהִיא הַלְוָאַת הַכֶּסֶף, וְאֵין הֶתֵּר שֶׁל "יֵשׁ לוֹ" מִכֵּיוָן שֶׁפּוֹעֵל יָכוֹל לַחֲזֹר בּוֹ, כַּמְבֹאָר בראב"ד בב"מ עה ע"א וּבַטַּ"ז בְּסִימָן קעו ס"ק ז.
[5] כְּדִין טְרָשָׁא בִּמְפָרֵשׁ, כַּמְבֹאָר בָּרְמָ"א סִימָן קעו סָעִיף ו.
[6] כַּנַּ"ל בְּפוֹעֵל.
[7] כַּנַּ"ל.
[8] מִכֵּיוָן שֶׁהוּא נוֹתֵן הֲנָחָה לִמְשַׁלֵּם מֵרֹאשׁ, זוֹ פְּסִיקָה בְּהוֹזָלָה וּבְקַבְּלָן קַיָּם הַהֶתֵּר שֶׁל "יֵשׁ לוֹ".
וְהַטַּעַם שֶׁבְּקַבְּלָן קַיָּם הַהֶתֵּר שֶׁל "יֵשׁ לוֹ" וּבְפוֹעֵל לֹא קַיָּם הַהֶתֵּר הוּא, מִכֵּיוָן שֶׁפּוֹעֵל יָכוֹל לַחֲזֹר בּוֹ בְּאֶמְצַע עֲבוֹדָתוֹ, וְלָכֵן לֹא שַׁיָּךְ לוֹמַר שֶׁכְּבָר עַכְשָׁיו "יֵשׁ לוֹ" כָּל הָעֲבוֹדָה, אֲבָל בְּקַבְּלָן שֶׁלֹּא יָכוֹל לַחֲזֹר בּוֹ, כֵּן קַיָּם הַהֶתֵּר שֶׁל "יֵשׁ לוֹ", וּמִמֵּילָא יָכוֹל לַעֲשׂוֹת פְּסִיקָה בְּהוֹזָלָה. (אַבְנֵי נֵזֶר יו"ד סִימָן קמח).
[9] כְּדִין טְרָשָׁא כַּמְבֹאָר בשו"ע קעג סָעִיף א.
[10] כֵּיוָן שֶׁהַנַּגָּר נוֹתֵן הֲנָחָה לְמַקְדִּים לְשַׁלֵּם זוֹ פְּסִיקָה בְּהוֹזָלָה, וְאֵין כָּאן אֶת הַהֶתֵּר שֶׁל "יֵשׁ לוֹ" מִכֵּיוָן שֶׁהַמּוּצָר עֲדַיִן אֵינוֹ מוּכָן.