הלכות ריבית בשפה פשוטה – מהות איסור ריבית והגדרתה

הלכות ריבית בשפה ברורה ופשוטה – מהות איסור ריבית והגדרתה

מַאֲמָר א – הלכות ריבית כלליות

הֲבָנַת אִסּוּר הָרִבִּית

אכתוב כעת על הלכות הריבית והגדרת האיסור בשפה קלה ופשוטה:

הַתּוֹרָה אָסְרָה עַל הַמַּלְוֶה וְעַל הַלּוֹוֶה, לְהַלְווֹת וְלִלְווֹת בְּרִבִּית.

טַעַם הָאִסּוּר הוּא, מִכֵּיוָן שֶׁהַמַּלְוֶה מְנַצֵּל אֶת חֻלְשַׁת הַלּוֹוֶה כְּדֵי לְהַרְוִיחַ, וּמַצָּבוֹ שֶׁל הַלּוֹוֶה נִהְיֶה דָּחוּק עוֹד יוֹתֵר, וּמְאַבֵּד אֶת מָמוֹנוֹ[1].

אִסּוּר רִבִּית נֶאֱמַר גַּם עַל הֶעָרֵב, הָעֵדִים וְהַסּוֹפֵר, בגלל שגם הם סִּיְּעוּ בַּהַלְוָאָה הָאֲסוּרָה[2].

בַּעֲלֵי מִקְצוֹעַ הַמְסַיְּעִים לְאִסּוּר רִבִּית

עוֹרֵךְ דִּין שֶׁחוֹתֵם עַל חוֹזֵי הַלְוָאָה אוֹ מְכִירָה שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם סְעִיפִים שֶׁל רִבִּית, רוֹאֵה חֶשְׁבּוֹן שֶׁמְּחַשֵּׁב וְגוֹבֶה רִבִּית בִּשְׁבִיל הַמַּעֲסִיק, מִשְׂרַד פִּרְסוּם שֶׁמְּתַוֵּךְ הַלְוָאוֹת בְּרִבִּית וְכַדּוֹמֶה, גַּם הֵם עוֹבְרִים עַל הָאִסּוּר הֶחָמוּר שֶׁל רִבִּית[3].

רִבִּית בְּכֶסֶף וּבִשְׁאָר חֲפָצִים

אִסּוּר רִבִּית הוּא בְּכֶסֶף, בְּאֹכֶל, וּבְכָל אֹפֶן שֶׁבּוֹ הַמַּלְוֶה מְנַצֵּל אֶת הַלּוֹוֶה.

אֲפִלּוּ אִם הַמַּלְוֶה מְבַקֵּשׁ מֵהַלּוֹוֶה, שֶׁבִּתְמוּרָה לַהַלְוָאָה יֵלֵךְ וְיִקְנֶה לוֹ מוּצָר בַּמַּכֹּלֶת, הֲרֵי הוּא מְנַצֵּל אֶת הַהַלְוָאָה כְּדֵי לְהַרְוִיחַ אֶת הַשְּׁלִיחוּת, וְאָסוּר[4].

כְּלַל הָרִבִּית, תּוֹסֶפֶת עֲבוּר הַמְתָּנַת הַמָּעוֹת

כָּל תּוֹסֶפֶת תַּשְׁלוּם בְּהַלְוָאָה, בְּעִסְקָה אוֹ בְּמֶכֶר, הַנִּתֶּנֶת עֲבוּר דְּחִיַּת הַתַּשְׁלוּם, הִיא רִבִּית[5].

רִבִּית בְּחוֹב שֶׁל הַלְוָאָה וּבְחוֹב שֶׁל מֶכֶר

יש לדעת, שרִבִּית הַבָּאָה בְּדֶרֶךְ הַלְוָאָה עֲלוּלָה לִהְיוֹת אֲסוּרָה מֵהַתּוֹרָה, וְרִבִּית שֶׁבָּאָה כְּתוֹצָאָה מִמְּכִירָה אוֹ שְׂכִירוּת, אֲסוּרָה מִדְּרַבָּנָן[6].

רִבִּית בְּשִׁנּוּי מָקוֹם

אִסּוּר רִבִּית קַיָּם גַּם בְּשִׁנּוּי מָקוֹם. לְדֻגְמָא, לָוָה מֵחֲבֵרוֹ אַרְטִיק בָּעִיר וּמַחֲזִיר לוֹ בְּמָקוֹם שֶׁמְּחִירוֹ יָקָר יוֹתֵר, כְּגוֹן בַּיָּם, אָסוּר[7].

רִבִּית בְּשִׁנּוּי זְמַן

הַלְוָאַת גּוֹגוֹאִים

רִבִּית עֲלוּלָה לְהִוָּצֵר גַּם עַל יְדֵי שִׁנּוּי זְמַן. לְדֻגְמָא, יֶלֶד שֶׁמַּלְוֶה גּוֹגוֹאִים לֹא בְּעוֹנַת הַמִּשְׂחָקִים, וְהַלּוֹוֶה מַחֲזִיר לוֹ בְּעוֹנַת הַמִּשְׂחָקִים וְאָז הֲרֵי הַגּוֹגוֹאִים שָׁוִים יוֹתֵר, הֲרֵי הוּא עוֹבֵר עַל אִסּוּר רִבִּית[8].

הַלְוָאַת דֶּלֶק בְּחוּ"ל

וְכֵן הַשּׁוֹאֵל רֶכֶב בְּחוּ"ל, וְלוֹוֶה אֶת הַדֶּלֶק בִּתְקוּפָה שֶׁהַמְּחִיר זוֹל, וּמַחֲזִיר בִּתְקוּפָה שֶׁהַמְּחִיר יָקָר, הֲרֵי הוּא עוֹבֵר עַל אִסּוּר רִבִּית מִדְּרַבָּנָן[9].

רִבִּית בְּכַמּוּת

אִסּוּר רִבִּית שַׁיָּךְ גַּם בְּכַמּוּת. לְדֻגְמָא, אָסוּר לִלְווֹת בַּקְבּוּק קֶטְשׁוֹפּ וּלְהַחֲזִיר בַּקְבּוּק גָּדוֹל יוֹתֵר. אֲפִלּוּ אִם [‏י.א.1] כָּעֵת מְחִירָם שָׁוֶה, כְּגוֹן שֶׁיֵּשׁ מִבְצָע עַל הַבַּקְבּוּק הַגָּדוֹל[10].

רִבִּית בְּאֵיכוּת

גַּם שִׁנּוּי בְּאֵיכוּת הוּא רִבִּית. לְדֻגְמָא, לָוָה שַׂקִּית חָלָב, אָסוּר לוֹ לְהַחֲזִיר בַּקְבּוּק חָלָב, גַּם אִם הַמְּחִיר שָׁוֶה, כְּגוֹן שֶׁהַבַּקְבּוּק בְּמִבְצָע[11].

הלכות ריבית מוקדמת ומאוחרת

הֲבָנַת הָאִסּוּר וְהַגְדָּרָתוֹ

חלק מהלכות הריבית נקרא ריבית מוקדמת ומאוחרת ונבאר בשפה פשוטה:

אִסּוּר רִבִּית קַיָּם גַּם כְּשֶׁנּוֹתֵן לַמַּלְוֶה מַתָּנוֹת לִפְנֵי הַהַלְוָאָה בִּשְׁבִיל שֶׁיַּלְוֶה לוֹ וְגַם כְּשֶׁנּוֹתֵן לוֹ אַחַר הַפֵּרָעוֹן מִפְּנֵי שֶׁהִלְוָה לוֹ[12], וְזוֹהִי "רִבִּית מֻקְדֶּמֶת וּמְאֻחֶרֶת"[13]. הַהֲלָכָה מִתְיַחֶסֶת לְשָׁלוֹשׁ דְּרָגוֹת בְּחֻמְרַת הָאִסּוּר.

מְפָרֵשׁ – הַלּוֹוֶה מְפָרֵשׁ שֶׁנּוֹתֵן לוֹ בַּעֲבוּר הַהַלְוָאָה – אָסוּר.

מַתָּנָה מְרֻבָּה – הַלּוֹוֶה אֵינוֹ מְפָרֵשׁ שֶׁנּוֹתֵן בַּעֲבוּר הַהַלְוָאָה, אַךְ נוֹתֵן מַתָּנָה מְרֻבָּה שֶׁנִּכָּר מִמֶּנָּה שֶׁנִּתְּנָה עֲבוּר הַהַלְוָאָה – אָסוּר.

מַתָּנָה מוּעֶטֶת – הַלּוֹוֶה אֵינוֹ מְפָרֵשׁ וְגַם נוֹתֵן מַתָּנָה מוּעֶטֶת שֶׁלֹּא נִכָּר שֶׁנִּתְּנָה עֲבוּר הַהַלְוָאָה, אַךְ הוּא מִתְכַּוֵּן לָתֵת אוֹתָהּ עֲבוּר הַהַלְוָאָה.

לְשִׁיטַת הַמְחַבֵּר – אָסוּר, וְלָרְמָ"א – מֻתָּר. לַהֲלָכָה, טוֹב לְהַחְמִיר כְּשִׁיטַת הַמְחַבֵּר, וְלַמֵּקֵל יֵשׁ עַל מִי לִסְמֹךְ[14].

לְכָל הַשִּׁיטוֹת, מֻתָּר לַלּוֹוֶה לָתֵת לַמַּלְוֶה מַתָּנָה מוּעֶטֶת בגלל שֶׁאֵין כַּוָּנָתוֹ בַּעֲבוּר הַהַלְוָאָה.

מַלְוֶה לְכוֹלֵל כְּדֵי שֶׁיְּקַבְּלוּ אֶת בְּנוֹ

הִלְוָה סְכוּם גָּדוֹל לְכוֹלֵל אַבְרֵכִים בְּמַטָּרָה שֶׁיְּקַבְּלוּ אֶת בְּנוֹ, וּלְאַחַר הַפֵּרָעוֹן בְּנוֹ נִרְשַׁם לְאוֹתוֹ כּוֹלֵל, וְרֹאשׁ הַכּוֹלֵל מַכִּיר לַמַּלְוֶה טוֹבָה וְרוֹצֶה לְקַבֵּל אֶת בְּנוֹ לַכּוֹלֵל בִּגְלַל הַהַלְוָאָה – אָסוּר לוֹ לְקַבְּלוֹ[15].

רִבִּית בְּגוֹי

  • מֻתָּר לְהַלְווֹת בְּרִבִּית וְלִלְווֹת בְּרִבִּית מֵאֵינוֹ יְהוּדִי[16].

רִבִּית בִּיהוּדִי שֶׁאֵינוֹ שׁוֹמֵר תּוֹרָה וּמִצְווֹת

אָסוּר לְהַלְווֹת בְּרִבִּית וְלִלְווֹת בְּרִבִּית מִיהוּדִי שֶׁאֵינוֹ שׁוֹמֵר תּוֹרָה וּמִצְווֹת[17].

תוכלו לקרוא מאמרים נוספים על הלכות ריבית באתר שלנו, לחץ כאן

לעריכת היתרי עסקה וייעוץ בהלכות ריבית כנסו לדף הבית שלנו, לחץ כאן

תוכלו לקנות את הספר ריבית מבוארת – הלכות פשוטות וקלות, בקישור המצורף, לחץ כאן

ניתן להעיר הערות ולשאול שאלות בטלפון 0555568602


[1] סֵפֶר הַחִנּוּךְ מִצְוָה סט. וְעַיֵּן בְּבֶן אִישׁ חַי שָׁנָה שְׁנִיָּה פָּרָשַׁת עֵקֶב בֵּאוּר נוֹסָף, מעבר לכך עַיֵּן ברש"ר הִירְשׁ שְׁמוֹת פכ"ב פָּסוּק כד עוֹד בְּבֵאוּר הָעִנְיָן.

[2] מִשְׁנָה עה ע"ב, ושו"ע סִימָן קס סָעִיף א.

[3] עוֹרֵךְ דִּין וְרוֹאֵה חֶשְׁבּוֹן הֵם כְּמוֹ הַסּוֹפֵר וְהָעֵדִים – כָּל מִקְרֶה לְגוּפוֹ. מִשְׂרַד פִּרְסוּם שֶׁמְּפַרְסֵם הַלְוָאוֹת בְּרִבִּית הֲרֵי הוּא מְסַיֵּעַ לְעוֹבְרֵי עֲבֵרָה ולִפְעָמִים עוֹבֵר בגלל זה גַּם עַל "לִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל".

עַיֵּן עוֹד מַה שֶּׁכָּתַבְנוּ בַּקּוּנְטְרֵס עַל "רִבִּית בַּעֲסָקִים".

[4] כך כָּתוּב בַּתּוֹרָה "כָּל דָּבָר אֲשֶׁר יִשָּׁךְ" עַיֵּן גמ' ס ע"ב, עה ע"ב, וְעַיֵּן שו"ע סִימָן קס סָעִיף י.

[5] גמ' סג ע"ב – א"ר נַחְמָן כְּלָלָא דְּרִבִּיתָא וְכוּ', וְעַיֵּן שו"ע סִימָן קסא סְעִיפִים א-ב.

[6] כך הוא  בשו"ע סִימָן קס סָעִיף כא, וּבְסִימָן קסא סְעִיפִים א, ה, ע"ש.

[7] כך הוא בגמ' עג ע"א, שו"ע סִימָן קעג סָעִיף טו.

[8] מִשְׁנָה עב ע"ב ובשו"ע סִימָן קסב.

[9] בְּיִשְׂרָאֵל אֵין אִסּוּר לִלְווֹת דֶּלֶק וּלְהַחֲזִיר דֶּלֶק מִכֵּיוָן שֶׁיֵּשׁ הֶתֵּר שֶׁל "יָצָא הַשַּׁעַר", עַיֵּן מַה שֶּׁכָּתַבְנוּ בְּפֶרֶק ח עַל הַלְוָאַת חֲפָצִים.

[10] עַיֵּן מִשְׁנָה עה ע"א, שֶׁאָסוּר לוֹמַר נַכֵּשׁ עִמִּי בַּגָּרִיד הַיּוֹם, וַאֲנַכֵּשׁ אִתְּךָ בַּגָּרִיד הַבָּא כִּי הוּא יוֹתֵר אָרֹךְ, וְעַיֵּן שו"ע סִימָן קס סָעִיף ט, וְסִימָן קעו סָעִיף ז.

וַאֲפִלּוּ אִם הַמְּחִיר כָּעֵת שָׁוֶה אֵין לְהַתִּיר, בגלל שֶׁהַמִּבְצָע לֹא הוֹפֵךְ אֶת הַמּוּצָר לְשָׁוֶה פָּחוֹת, שֶׁהֲרֵי הַמִּבְצָע זְמַנִּי וְלֹא מַהוּתִי.

[11] שָׁם "לֹא יֹאמַר לוֹ נַכֵּשׁ עִמִּי וְאֶעְדֹּר עִמְּךָ" וְעַיֵּן הֶעָרָה קוֹדֶמֶת.

הערות על הלכות ריבית מוקדמת ומאוחרת

[12] הַגָּדֵר שֶׁל "לְאַחַר הַהַלְוָאָה" הוּא, כְּשֶׁנּוֹתֵן לוֹ אֶת הַהוֹסָפָה לֹא בְּמַעֲמַד הַפֵּרָעוֹן. מו"ר הגר"ע פְרִיד שְׁלִיטָ"א.

[13] מִשְׁנָה עה ע"ב, שו"ע סִימָן קס סָעִיף ו.

[14] כָּל זֶה בשו"ע סִימָן קס סָעִיף ו, וּבַשַּׁ"ךְ (ס"ק י) נִרְאֶה לִכְאוֹרָה שֶׁמַּחְמִיר בְּמִתְכַּוֵּן לָתֵת בַּעֲבוּר הַהַלְוָאָה בְּמַתָּנָה מוּעֶטֶת, ובשו"ע הָרַב הִלְכוֹת רִבִּית סָעִיף ז כָּתַב, שֶׁכָּל אָדָם יַחְמִיר לְעַצְמוֹ כְּהַמְחַבֵּר לֹא לָתֵת אֲפִלּוּ מַתָּנָה מוּעֶטֶת בְּמִתְכַּוֵּן, וְעַיֵּן רִבִּית הֲלָכָה לְמַעֲשֶׂה פ"ג הכ"ה וּבְהֶעָרָה כב.

[15] אֲפִלּוּ אִם לֹא פֵּרֵשׁ שֶׁמַּלְוֶה לוֹ בִּשְׁבִיל שֶׁיְּקַבֵּל אֶת בְּנוֹ לַכּוֹלֵל, מִכֵּיוָן שֶׁנָּתַן מַתָּנָה מְרֻבָּה.

[16] כך הוא בשו"ע סִימָן קנט סָעִיף א.

[17] עַיֵּן שו"ע סִימָן קנט סָעִיף ב, ובנו"כ שָׁם, וּבְסֵפֶר רִבִּית הֲלָכָה לְמַעֲשֶׂה פ"ב ס"ח.

תוכן עניינים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Rabbi application form

האם אני צריך היתר עיסקה?

נא למלא את הפרטים, והרב יחזור אליכם עם תשובה!

טופס פנייה לרב

נא למלא את הפרטים לקבלת שטר העיסקה בדוא"ל.

לקבלת שטר עיסקה

נא למלא את הפרטים לקבלת שטר העיסקה בדוא"ל.

דילוג לתוכן