איסור ריבית בקביעת מחיר למשלם מראש (פסיקה על השער)

איסור ריבית בקביעת מחיר למשלם מראש (פסיקה על השער)

מאמר י

במאמר זה נדון על איסור הריבית בקביעת המחיר לשלם מראש, בלשון הגמ' "פסיקה על השער".

הֶסְבֵּר הַגְּזֵרָה וְהַגְדָּרָתָהּ

הַגְדָּרַת הָאִסּוּר וְטַעְמוֹ

כְּפִי שֶׁאָסוּר לְהוֹזִיל אֶת הַמְּחִיר לִמְשַׁלֵּם מֵרֹאשׁ, כָּךְ אָסוּר לִקְבֹּעַ אֶת הַמְּחִיר לִמְשַׁלֵּם מֵרֹאשׁ[1].

"קְבִיעַת מְחִיר" פֵּרוּשָׁהּ, שֶׁאִם מְחִיר הַחֵפֶץ יִתְיַקֵּר, הַמְשַׁלֵּם מֵרֹאשׁ לֹא יֵאָלֵץ לְהוֹסִיף עַל הַתַּשְׁלוּם שֶׁשִּׁלֵּם מֵרֹאשׁ, בִּזְכוּת הַקְדָּמָתוֹ לְשַׁלֵּם.

הַטַּעַם לָאִסּוּר הוּא, מִכֵּיוָן שֶׁקְּבִיעַת הַמְּחִיר נִתֶּנֶת בַּעֲבוּר הַתַּשְׁלוּם הַמֻּקְדָּם, שֶׁהוּא הַלְוָאַת הַכֶּסֶף עַד לְקַבָּלַת הַסְּחוֹרָה, וְזוֹ רִבִּית.

קְנִיַּת דּוֹלָרִים בְּתַשְׁלוּם מֵרֹאשׁ

הַקּוֹנֶה מֵחֲבֵרוֹ דּוֹלָרִים וּמוֹעֵד קַבָּלָתָם הוּא בְּעוֹד חֹדֶשׁ,

וְשִׁלֵּם מֵרֹאשׁ כְּשֶׁשַּׁעַר הַדּוֹלָר הָיָה 3.7 שְׁקָלִים לְדוֹלָר, וּכְשֶׁקִּבֵּל אֶת הַדּוֹלָרִים לְאַחַר חֹדֶשׁ שַׁעַר הַדּוֹלָר עָלָה לְ-3.8 שְׁקָלִים,

אָסוּר לַקּוֹנֶה לְקַבֵּל מֵהַמּוֹכֵר אֶת הַדּוֹלָרִים בִּמְחִיר שֶׁל 3.7 שְׁקָלִים, אֶלָּא יוֹסִיף 10 אֲגוֹרוֹת לְכָל דּוֹלָר.

הָאֳפָנִים הַמֻּתָּרִים

יֵשׁ שְׁלוֹשָׁה אֳפָנִים שֶׁבָּהֶם מֻתָּר לִקְבֹּעַ מְחִיר (לִפְסֹק עַל הַשַּׁעַר).

א. "יֵשׁ לוֹ" – אִם יֵשׁ לַמּוֹכֵר הַחֵפֶץ הַמְדֻבָּר, מֻתָּר לִקְבֹּעַ אֶת הַמְּחִיר מֵרֹאשׁ[2].

יֵשׁ לוֹ, אַךְ אֵינוֹ גָּמוּר

אִם יֵשׁ לַמּוֹכֵר סְחוֹרָה, אֲבָל עֲדַיִן אֵינָהּ מוּכָנָה לְגַמְרֵי.

לְדֻגְמָא, מוֹכֵר קֶמַח וַעֲדַיִן מְחֻסַּר טְחִינָה וְכַדּוֹמֶה,

בְּמִקְרֶה כָּזֶה הַדִּין הוּא, שֶׁאִם הַחֵפֶץ מְחֻסַּר שְׁתֵּי מְלָאכוֹת, עֲדַיִן נֶחְשָׁב "יֵשׁ לוֹ",

וְאִם מְחֻסָּר יוֹתֵר מִשְּׁתֵּי מְלָאכוֹת, לֹא נֶחְשָׁב "יֵשׁ לוֹ"[3].

ב. "אֵין שׁוּמָתוֹ יְדוּעָה" – בְּחֵפֶץ שֶׁאֵין לוֹ שׁוּמָא יְדוּעָה וְהַלָּקוֹחַ שִׁלֵּם מֵרֹאשׁ,

גַּם אִם הַמְּחִיר שֶׁל הַחֵפֶץ הִתְיַקֵּר, מֻתָּר לַמּוֹכֵר לְהַשְׁאִיר אֶת הַמְּחִיר שֶׁסִּכְּמוּ מֵרֹאשׁ[4].

ג. "יָצָא הַשַּׁעַר" – חֵפֶץ שֶׁמְּחִירוֹ קָבוּעַ בַּשּׁוּק לְפָחוֹת שְׁלוֹשָׁה יָמִים וְנִתָּן לְהַשִּׂיגוֹ בְּקַלּוּת,

מֻתָּר לַמּוֹכֵר לִקְבֹּעַ אֶת הַמְּחִיר לִמְשַׁלֵּם מֵרֹאשׁ, כָּךְ שֶׁגַּם אִם יִתְיַקֵּר, יוּכַל לְהַשְׁאִיר אֶת הַמְּחִיר שֶׁהָיָה בְּעֵת הַתַּשְׁלוּם[5].

פְּסִיקָה בְּמוּצָרִים שֶׁיְּכוֹלִים לְהִתְקַלְקֵל

בְּמוּצָרִים שֶׁיְּכוֹלִים לְהִתְקַלְקֵל,

הַהֶתֵּר שֶׁל "יָצָא הַשַּׁעַר" לֹא מוֹעִיל בִּשְׁבִיל לִקְבֹּעַ אֶת הַמְּחִיר הָרִאשׁוֹנִי כְּשֶׁהַלָּקוֹחַ מְשַׁלֵּם מֵרֹאשׁ,

שֶׁהֲרֵי אִם הָיָה קוֹנֶה אֶת הַחֵפֶץ בְּפֹעַל בִּשְׁעַת הַתַּשְׁלוּם,הַמּוּצָרִים כְּבָר הָיוּ מִתְקַלְקְלִים,

וְנִמְצָא שֶׁהַלָּקוֹחַ – הַמַּלְוֶה – הִרְוִיחַ מֵהַהַלְוָאָה.

אֲבָל נִתָּן לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בַּהֶתֵּר שֶׁל "יֵשׁ לוֹ"[6].

אֳפָנִים שֶׁבָּהֶם אֵין אִסּוּר פְּסִיקָה כְּלָל

הָאִסּוּר שֶׁל פְּסִיקָה בְּהוֹזָלָה וּפְסִיקָה עַל הַשַּׁעַר הוּא,

כְּשֶׁבֶּאֱמֶת יֵשׁ הֲטָבָה לִמְשַׁלֵּם מֵרֹאשׁ,

אֲבָל כְּשֶׁסִּבַּת הַהוֹזָלָה הִיא מִסִּבּוֹת אֲחֵרוֹת, אֵין כְּלָל אִסּוּר פְּסִיקָה וְיֵשׁ לָדוּן בְּכָל מִקְרֶה לְגוּפוֹ.

דְּמֵי בִּטָּחוֹן

לְדֻגְמָא, מוֹכֵר שֶׁלּוֹקֵחַ מֵרֹאשׁ דְּמֵי בִּטָּחוֹן, כִּי חוֹשֵׁשׁ שֶׁהַלָּקוֹחַ לֹא יְשַׁלֵּם,

אֵין אִסּוּר שֶׁיִּקְבְּעוּ אֶת הַמְּחִיר מֵרֹאשׁ, אֲפִלּוּ אִם הַשַּׁעַר יִתְיַקֵּר וְהַקּוֹנֶה יַרְוִיחַ.

וְהַטַּעַם, מִכֵּיוָן שֶׁהַסִּבָּה שֶׁהַמּוֹכֵר קוֹבֵעַ אֶת הַמְּחִיר לִמְשַׁלֵּם מֵרֹאשׁ הִיא לֹא עֲבוּר הַהַלְוָאָה, אֶלָּא בִּטָּחוֹן בְּקִיּוּם הַמֶּכֶר.

אָמְנָם, עַל הַמּוֹכֵר לְהוֹכִיחַ שֶׁאָכֵן זֹאת הַסִּבָּה.

לְדֻגְמָא, אִם הוּא מַסְכִּים לְקַבֵּל תַּשְׁלוּם בְּאַשְׁרַאי, כָּךְ שֶׁיְּקַבֵּל אֶת הַכֶּסֶף רַק בְּסוֹף הַחֹדֶשׁ לְאַחַר הַקְּנִיָּה,

הֲרֵי זוֹ רְאָיָה שֶׁהַמּוֹכֵר לֹא מְעֻנְיָן דַּוְקָא בְּתַשְׁלוּם מֵרֹאשׁ, וְהָעִסְקָה תִּהְיֶה מֻתֶּרֶת גַּם בְּתַשְׁלוּם מֵרֹאשׁ[7].

תָּוֵי קְנִיָּה – מְשִׁיכַת לָקוֹחוֹת

מֻתָּר לִמְכֹּר תָּוֵי קְנִיָּה בַּהֲנָחָה, מִכֵּיוָן שֶׁהַסִּבָּה לַהֲנָחָה הִיא כְּדֵי לִמְשֹׁךְ לָקוֹחוֹת וְלֹא בִּשְׁבִיל לְקַבֵּל הַלְוָאָה עַל יְדֵי הַתַּשְׁלוּם מֵרֹאשׁ.

וְהָרְאָיָה, שֶׁאֶפְשָׁר לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בְּתָוֵי הַקְּנִיָּה מִיָּד לְאַחַר רְכִישָׁתָם.

מִנּוּי – קְנִיָּה מְרֻכֶּזֶת

הֲנָחָה הַנִּתֶּנֶת לַקּוֹנֶה מִנּוּי לַבְּרֵכָה (כַּרְטִיסִיָּה), הִיא עֲבוּר הַמִּנּוּי וְלֹא עֲבוּר הַתַּשְׁלוּם מֵרֹאשׁ,

וְלָכֵן, אֵין אִסּוּר בַּהֲנָחָה זוֹ לִמְשַׁלֵּם מֵרֹאשׁ, וְהָרְאָיָה, שֶׁנִּתָּן לְנַצֵּל אֶת כָּל הַכְּנִיסוֹת לַבְּרֵכָה בְּאוֹתוֹ יוֹם.

ניתן לקרוא ולעיין במאמרים נוספים באתר, לחץ כאן.

אני מפנה למאמר באותו עניין של פסיקה של המכלול, לחץ כאן.

 

הערות בנושא איסור ריבית בקביעת המחיר למשלם מראש

[1] גמ' עב ע"ב, שו"ע סִימָן קעה סָעִיף א.

[2] שו"ע שָׁם סָעִיף ב.

[3] גמ' עד ע"א שו"ע סִימָן קעה סָעִיף ד, וע"ש בַּשַּׁ"ךְ שֶׁהַהֶתֵּר הוּא רַק לִקְבֹּעַ מְחִיר מֵרֹאשׁ, אַךְ לֹא לָתֵת הֲנָחָה לִמְשַׁלֵּם מֵרֹאשׁ.

[4] עַיֵּן רְמָ"א סִימָן קעג סָעִיף ז, וְכָל שֶׁכֵּן שֶׁכָּאן יָחוּל הַהֶתֵּר.

[5] יֵשׁ כַּמָּה טְעָמִים לַהֶתֵּר: א. מִכֵּיוָן שֶׁהַמּוֹכֵר יָכוֹל מִיָּד לִקְנוֹת בַּשּׁוּק וְלָתֵת לַקּוֹנֶה בַּמְּחִיר שֶׁסֻּכַּם, וְלָכֵן לֹא גָּזְרוּ בְּמִקְרֶה כָּזֶה שֶׁמָּא יִתְיַקֵּר.

ב. מִכֵּיוָן שֶׁהַמּוֹכֵר לֹא הוֹעִיל לַקּוֹנֶה שֶׁהֲרֵי הַקּוֹנֶה עַצְמוֹ הָיָה יָכוֹל לָלֶכֶת לִקְנוֹת וְהַחֵפֶץ הָיָה מִתְיַקֵּר אֶצְלוֹ, כָּךְ שֶׁבְּעֶצֶם הַמּוֹכֵר לֹא נָתַן לוֹ רִבִּית.

ג. לְאַחַר שֶׁ"יָּצָא הַשַּׁעַר" כְּבָר אֵין חֲשָׁשׁ שֶׁמָּא יִתְיַקֵּר, עַיֵּן גמ' סג ע"ב וּבָרִאשׁוֹנִים שָׁם, ובשו"ע סִימָן קעה סָעִיף א. וְעַיֵּן לְעֵיל פֶּרֶק ח הֲלָכָה יג וּבַהֶעָרָה.

[6] הַהֶתֵּר שֶׁל "יֵשׁ לוֹ" קַיָּם, מִכֵּיוָן שֶׁלְּעִנְיַן רִבִּית, דָּנִים כְּאִלּוּ הַקּוֹנֶה כְּבָר קָנָה אֶת הַחֵפֶץ וּבִרְשׁוּתוֹ הִתְיַקֵּר. עַיֵּן גמ' סג ע"ב. ושו"ע סִימָן קעה סָעִיף ה.

[7] עַיֵּן בְּרִית יְהוּדָה פֶּרֶק כג הֶעָרָה כ, וְעַיֵּן רִבִּית הֲלָכָה לְמַעֲשֶׂה פ"ח הֲלָכוֹת מו – מט.

תוכן עניינים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Rabbi application form

האם אני צריך היתר עיסקה?

נא למלא את הפרטים, והרב יחזור אליכם עם תשובה!

טופס פנייה לרב

נא למלא את הפרטים לקבלת שטר העיסקה בדוא"ל.

לקבלת שטר עיסקה

נא למלא את הפרטים לקבלת שטר העיסקה בדוא"ל.

דילוג לתוכן