מדוע אסור להשכיר כסף
הבנת השאלה – מדוע אסור להשכיר כסף
ישנה שאלה בסיסית כלפי כל המושג של איסור ריבית. מדוע מותר להשכיר חפץ ואסור להשכיר כסף,
הרי אני יכול להשקיע את הכסף בכל מיני מקומות ולהרוויח,
ואם כן מדוע שלא אקבל שכירות על הכסף שלי כמו שאני יכול לקבל שכירות על החפצים שלי?
תירוץ לשאלה – מדוע אסור להשכיר כסף
הגמ' מקשה את זה ומתרצת:
הלוואה בריבית זהו ניצול של הלווה, אין למלווה שום סיכון, אלא רק רווח.
בשכירות למשכיר יש סיכון והפסד, ולכן מותר לו גם לקחת רווחים. הנה הסיכון:
- בשכירות השוכר מקבל על עצמו אחריות רק בגניבה ואבדה, אבל אם החפץ נשבר באונס או שבק חיים, השוכר פטור מלשלם, והמשכיר יספוג את ההפסד. לכן מותר לו גם להרוויח.
- בשכירות יש בלאי לחפץ שאותו סופג המשכיר, ולכן מותר לו לקחת רווח, מה שאין כן בהלוואה שהלווה מחזיר כסף ששווה בדיוק אותו דבר כמו מה שלקח המלווה אינו מפסיד בלאי.
נמצא אם כן, שאם תהיה לנו השכרת חפץ שהמשכיר אינו מקבל על עצמו אחריות כלל,
אלא כל האחריות היא על השוכר, וגם לא יהיה בלאי לחפץ,
יהיה איסור ריבית להשכיר את החפץ בצורה הזאת,
מכיוון שזה ניצול של השוכר בדיוק כמו שהלוואה בריבית היא ניצול של הלווה.
כל היתר בהשכרת חפצים עומד בפני עצמו
יש לדעת שכל אחד משני הטעמים הנ"ל מתיר בפני עצמו,
ומכיוון שהיום לכל חפץ יש בלאי, לכן כמעט ולא מצוי איסור ריבית בשכירות.
דוגמא למקרה של איסור ריבית בהשכרת חפצים – דומה להשכרת כסף
דוגמא למקרה שכן יהיה איסור ריבית בשכירות,
למשל, מי שמשכיר חפצי אומנות לשים בויטרינה כדי להיראות עשיר,
אם השוכר מקבל על עצמו את כל האחריות, נמצא שהמשכיר רק יכול להרוויח,
אין לו בלאי ואין לו אפשרות להפסיד, כזה מקרה יהיה איסור ריבית בשכירות.
בכל זה עיין בגמ' במסכת בבא מציעא בדף סט: ובשולחן ערוך יורה דעה סימן קעו סעיף א.
למאמר נוסף בנושא מאת פורטל הדף היומי לחצו כאן.
למאמרים נוספים בהלכות ריבית לחצו כאן.
לדף הבית, ועריכת היתרי עסקה לעסקים לחצו כאן.